کاربرد نمک در صنعت
کاربرد نمک در صنعت
مارس 31, 2024

تفاوت نمک صنعتی و سنتی

در این مقاله به بررسی انواع نمک‌های صنعتی و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم. اغلب صنایع، از انواع این سنگ نمک‌ها بهره می‌برند. سود سوزآور، کربنات سدیم و گاز کلر، پرمخاطب‌ترین صنایع مصرفی نمک‌های صنعتی به شمار می‌روند. ساخت شیشه، تولید لوازم آرایشی و پزشکی، تهیه پلاستیک، تولید منسوجات، ساخت چوب نئوپان، تولید چرم، مراکز تهیه و توزیع خوراک دام و طیور، صنایع شیمیایی و حذف سختی آب از صنایع دست اول استفاده‌کننده از نمک‌های صنعتی هستند.

به دلیل اینکه که سایز دانه‌های نمک بسته به کاربرد، متفاوت است، کارخانه‌های توزیع نمک ملزم به اعمال فرآیندهایی نظیر آسیاب، سایش و خرد کردن سنگ‌های نمک صنعتی در ابعاد مختلف هستند.

نمک صنعتی و سنتی

نمک‌های صنعتی، از انواع نمک‌های معدنی با میزان خلوص پایین‌تر از نمک خوراکی هستند. این نوع نمک فاقد ید است و به شکل تصفیه نشده تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نمک در تصفیه آلاینده‌های آب، تولید اسید، شوینده‌ها، جداکردن چربی و پشم پوست حیوانات و تولید چرم مصنوعی، استفاده می‌شود. معادن نمک در کشور به فراوانی یافت می‌شود به همین علت ایران در ردیف بیست کشور تولید کننده نمک معدنی جهان قرار دارد.

ورود تنها بخشی از نمک استخراج شده از معادن و دریاها و دریاچه‌ها، به صورت تصفیه نشده به بازار مواد غذایی، به سبب هزینه‌بر بودن فرآیند بهره برداری از نمک خام است. قطعاً تولید و استخراج نمک در مناطق نزدیک به کویر یا دریاچه های نمکی بیشتر از سایر مناطق است. به همین خاطر است که استان های تولیدکننده عمده نمک در کشور عبارتند از: قم، سمنان و فارس.

این نمک طبق نامگذاری، برای استفاده خوراکی مشتری زیادی ندارد. اما سوال اینجاست که نمک خوراکی از چه منبعی استخراج و چگونه تهیه می‌شود؟

درصد زیادی از نمک مورد استفاده در مواد غذایی از طریق نمک دریا تامین می‌شود. با این تفاوت که طی مراحل تصفیه، ید نیز به آن افزوه می‌شود. اما تولید‌کننده‌‌های انگشت‌شماری برای تهیه نمک خوراکی از تصفیه انواع صنعتی نمک استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که انواع صنعتی تنها در برخی حالات استفاده خوراکی دارد. مثلا نمک پودری صنعتی از دسته نمک‌های صنعتی است که برای ممانعت از گندیدگی و در نگه‌داری مواد غذایی به کار می‌رود.

از دیگر تفاوت‌های نمک سنتی و صنعتی می‌توان به مقدار ید مورداستفاده در این نمک‌ها اشاره کرد. نمک سنتی نیز فاقد ید بوده و در نمک‌های صنعتی می‌توان این ماده را پیدا کرد.

این در حالی است که سنگ نمک و به‌صورت کلی همان نمک صنعتی یک منبع غنی از ید است که در حین تصفیه ید موجود در آن نیز حفظ شده و مواد مضر و دیگر ناخالصی‌های موجود از آن گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − دو =